Definitief ruimte voor kleinschalige locaties voor sekswerk in Utrecht

Na een jarenlang debat is er gisteravond een besluit genomen in de Utrechtse gemeenteraad over sekswerk. Met een krappe meerderheid werd een verandering van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) aangenomen. Door die verandering in de plaatselijke regels kan er geëxperimenteerd gaan worden met locaties met maximaal vijftien werkplekken voor sekswerkers.

Utrecht worstelt al jaren met het faciliteren van sekswerk in de stad. Na het sluiten van de prostitutieramen op het Zandpad en in de Hardebollenstraat en het opdoeken van de tippelzone langs de Europalaan, was er nauwelijks nog ruimte voor sekswerkers om hun legale beroep uit te oefenen. Pogingen om een nieuw gebied in de buurt van het Zandpad te creëren waar sekswerkers aan de slag zouden kunnen, mislukten keer op keer. Nadat een commissie onder leiding van oud-minister Winnie Sorgdrager in 2022 een advies leverde, kwam er schot in de zaak.

Kleinschalig

Eén van haar voorstellen was om niet één groot complex te bouwen met meer dan honderd ruimtes, maar om in plaats daarvan meerdere kleinschalige locaties aan te wijzen. Dat voorstel is nu verwerkt in de APV, de lokale regels van de stad.

Tegelijkertijd met die aanpassing zijn er meer wijzigingen in de APV aangebracht. Zo spreekt men in Utrecht niet meer over ‘prostitutie’ maar over ‘sekswerk’. Daarnaast zijn de regels rond zogenoemde darkrooms versoepeld. In darkrooms kunnen volwassenen vrijwillig seks hebben met elkaar, zonder dat daar een vergoeding tegenover staat.

Tegen de wijzigingen in de APV was veel verzet. Maar dat verzet ging alle kanten op, een deel van de oppositie vond dat de regels niet soepel genoeg zijn, een ander deel van de oppositie vindt juist dat de regels veel te soepel zijn.

18 jaar

Er werd een grote hoeveelheid wijzigingsvoorstellen ingediend, zogenoemde amendementen. Maar die haalden het nagenoeg allemaal niet. Zo wilde een deel van de raad dat de leeftijd waarop sekswerkers in Utrecht actief mogen zijn, verlaagd moet worden naar 18 jaar. Dat is de leeftijd die landelijk geldt. Dat voorstel haalde geen meerderheid. Coalitiepartij ChristenUnie wilde de versoepeling voor de darkrooms uit de plannen hebben, maar ook dat voorstel kreeg geen meerderheid.

In het voorstel van wethouder Eelco Eerenberg (D66) staat dat de locaties voor sekswerk ’s nachts een paar uur dicht moeten zijn. Een deel van de raad wilde die tijd verkorten, een ander deel verlengen. Beide voorstellen haalden het niet.

Het enige amendement dat wel een meerderheid haalde, is van het CDA. Die wil dat personeel van horecagelegenheden die een darkroom willen, geschoold moeten worden om misstanden in die darkrooms te voorkomen.

Bron: rtvutrecht.nl

Reactie management Privehuis La Cloche Utrecht op prostitutieplannen Gemeente Utrecht

Wij hebben met interesse en ook verbazing de plannen van de Gemeente Utrecht voor meer sekswerkplekken in Utrecht gelezen. Vermoedelijk is de media en zijn nieuwe geinteresseerde exploitanten niet op de hoogte van belangrijke voorwaarden van die nieuwe plannen waardoor wij denken dat het geen realistische plannen zijn.

1. De Gemeente wil extra locaties met maximaal 15 werkplekken voor sekswerkers
2. De Gemeente wil darkrooms toestaan in horecagelegenheden voor onbetaalde seks toestaan
3. De Gemeente heeft eind december zogenaamd de thuisprostitutie al gelegaliseerd indien sekswerkers voldoen aan bepaalde regels
4. De Gemeente wilde de huidige minimum leeftijd van sekswerkers die nu 21 jaar is verlagen naar 18, wat ook grotendeels landelijk de leeftijd is (in Amsterdam bijvoorbeeld is deze ook 21 gelijk aan nu in Utrecht)
5. De Gemeente wil in parkeergarage Paardenveld wat hun eigendom is voor de periode van 10 jaar zonder verlenging (ivm toekomstplannen voor die locatie) 15 sekswerkplekken hebben via privehuis formule dus dicht met beheerder, en geen raamgebied dus zoals wij zelf in Almere hebben met ons kamerverhuurbedrijf www.privehuisalmere.nl

Onze reactie;

1. Nieuwe regel van de Gemeente is dat er dan een vergunning voor 5 jaar wordt afgegeven zonder verlenging omdat een andere exploitant daarna recht moet hebben op die schaarse vergunning. Indien je dus als nieuwe exploitant al een pand hebt gevonden wat voldoet, waar de buurt ook mee kan leven dat er een prostitutiebedrijf komt, en de eigenaar het wil verhuren als prostitutiepand (koop is immers niet haalbaar omdat prostitutie exploitanten geen hypotheek van de bank krijgen), moet er binnen de Gemeente naast de afdelingen prostitutievergunningen ook de afdeling bestemmingsplan mee willen werken aan veranderen van de bestemmingsplan van dat pand naar prostitutie (momenteel wil die afdeling dat al niet). Vervolgens moet het pand verbouwd worden naar 15 sekswerkplekken die ook voldoen aan alle richtlijnen, zo’n verbouwing kost met de huidige kosten in de bouw grofweg 3 – 4 ton of meer. Dat is dus totaal niet rendabel voor een ondernemer voor de periode van 5 jaar. En een ondernemer onderneemt niet voor een periode van 5 jaar.

Indien er wel een partij komt die dat wil doen dan kan je ervan uit gaat dat het een partij is met crimineel geld die wil witwassen en die de bibob wet probeert te omzeilen;)
Er zijn nu nog maar 2 privehuizen over, de rest is zelf dichtgegaan omdat het niet meer rendabel was, vooral tekort aan sekswerkers die massaal thuis werken waar dan ook (in Utrecht ca. 500 die amper gecontroleerd worden door instanties en daar zwart en ook gedwongen of onder de leeftijd kunnen werken). De markt laat dus al zien hoe moelijk het is om een privehuis rendabel te draaien, dat is met kamerverhuur nog meer want dat levert netto minder op voor de exploitant, daarbij willen veel dames niet geheel zelfstandig werken via kamerhuur met eigen verantwoording voor belastingafdracht, marketing, klantencontact etc. Anders zouden alle raamgebieden en kamerverhuurbedrijven ook steeds volgeboekt zijn door huursters, en dat is totaal niet zo.

2. Darkrooms heeft niets met prostitutie te maken, dat zijn onbetaalde seksruimtes voor de gayscene die uitgestorven zijn binnen de markt van vraag en aanbod. Zit niemand op te wachten. Dus symboolpolitiek.

3. Thuisprostitutie is al gelegaliseerd, maar in de praktijk schatten wij in dat hooguit 10 sekswerksters (als het niet minder is) via de regels van de Gemeente werken (namelijk ingeschreven zijn op het huisadres en daar wonen, belasting afdracht dus ook in bezit van BSN nr en bankrekening al sekswerker, alleen daar werken, niet gedwongen en minimumleeftijd van 21 jaar. Nu gros van die thuiswerksters komen uit het voormalig Oostblok en Zuid Amerika en reizen rond in Europa voor sekswerk zonder BSN nr, belastingafdracht omdat ze dat niet willen, anders zaten ze al in het echte legale circuit. Ook vaak niet in bezit van huurcontract van woning of eigen woning wat in deze tijd nu helemaal schier onmogelijk is, en banken geven nog steeds amper sekswerkers een bankrekening als sekswerker. Verder handhaaft de Gemeente deze 500 sekswerkers amper en Politie is al grotendeels niet meer actief in de prostitutie, hooguit bij vermoeden en sterke aanwijzingen van mensenhandel of minderjarigheid. Dus sinds de legalisatie van thuis werk afgelopen december door de Gemeente durven wij te stellen dat zeker 95% van die sekswerkers nog steeds illegaal werken. Het is dus voor de buhne, ook een vorm van symboolpolitiek die de positie van sekswerkers qua veiligheid niet heeft verbeterd. Kans op gedwongenheid, mensenhandel, verkrachting, geweld, inbraak, roofoverval volop aanwezig omdat ze geen noodknoppen naast hun bed hebben wat wij in ons privehuis wel hebben (verplicht), en er amper controle is van instanties wat wij wel in ons privehuis hebben, plus geen beheerder als poortwachter die toeziet op verkeerde gasten, klanten, pooiers, dealers. En geen sociale controle van sekswerkers eromheen, wat bij ons in de woonkamer wel het geval is. Men is vergeten waarom sekswerk op thuislocaties verboden was en in grootste deel van Nederland nog steeds verboden is, namelijk ivm veiligheid van sekswerk etc. Daarnaast heeft ze geen privacy, buurt weet snel wat ze doen, vrienden, familie, daarom zijn het ook vaak sekswerkers die illegaal werken vanuit het buitenland die geen sociaal netwerk om zich heen hebben.

4. Die wens heeft het niet gehaald. Is ook symboolpolitiek van dames van onder de 21 komen wij zeer sporadisch tegen bij sollicitaties. De afgelopen ca 5-7 jaar in onze privehuizen www.privehuislacloche.nl in Utrecht en www.privehuishod in Amersfoort (waat wel vanaf 18 is toegestaan), zijn er misschien 5-7 sekswerkers maximaal gewerkt (in Amersfoort waar het mag) of gesolliciteerd die onder de 21 waren. Wij denken dat 21 ook een prima leeftijd is zodat een vrouw volwassener is en meer levenservaring heeft om de juiste beslissing zelfstandig te nemen om sekswerk te doen en daarnaast minder beinvloedbaar is voor loverboys, pooiers etc.

5. Grotendeels overeenkomstig aan onze reactie op punt 1. De verbouwing van een deel van een parkeergarage met open muren, geen stroom en water wat allemaal extra kosten zijn, om het om te bouwen tot 15 sekswerkplekken gaat minimaal 500.000 en we denken zelfs veel meer kosten. Voor een periode van 10 jaar zonder verlenging van vergunning is niet rendabel, als een exploitant dat geld al heeft om te investeren. En dan zonder restwaarde want je kan je privehuis niet overdoen aan een ander, is gewoon niet realistisch. Zelfs niet als je alle 15 kamers al continue verhuurd zou krijgen. PS. als klein redlightgebied zelfde verhaal, plus dat een redlightgebied met maar 15 werkplekken niet interessant is voor een klantenstroom. Huidige redlightgebieden zijn al half leeg qua kamers, terwijl er afgelopen 20 jaar al veel raamkamers zijn verdwenen in bijvoorbeeld Amsterdam, Den Haag, Alkmaar, Heerenveen, Deventer etc. En er ook al meer dan 200 andere legale sekslocaties als sexclubs, privehuizen zijn verdwenen in Nederland grotendeels omdat het niet meer rendabel was (komst internet en daardoor thuisprostitutie).

Vergeet niet 500 dames werken nu nog steeds illegaal thuis, terwijl wij in een gecontroleerde legale sekswerkplek met 7 werkkamers gemiddeld 7 dames hebben werken op een dag, zie de verhouding, en dat is in andere steden ook zo of nog erger.

Wat is dan wel een goed plan wat kan werken?

Betaalbare locaties voor exploitant die zelf mag beslissen of ie opting in, kamerverhuur of een combi van dat beide in zijn privehuis wil doen. Aanpak illegale thuiswerksters die nu de legale zaken al jaren kapot maken. Betaalbare vergunningen die minimaal 5 jaar afgeven worden MET verlenging (indien alles in orde is). En dan nog is het lastig in de huidige markt om een zaak te draaien laat staan een nieuwe zaak te open gezien de gigantische kosten.

Wij hopen dat men op bestuurlijk niveau dit kan zien en daar iets mee kan doen, en anders zullen er op termijn geen rendabele legale sekswerkplekken bijkomen en de illegaliteit alleen maar toenemen.