Er staan een aantal goede zaken in zoals termijn bijschrijven beheerder (gastvrouw/heer) op de vergunning, meer legale seksplekken in vorm van ramen, kamerverhuurpanden etc.)
Wij hebben alleen kritiek op de proeftuinplannen die men eerder al had geuit in de vorm van:
- Legalisering van thuiswerk
- Twee panden met maximaal 15 werkplekken/kamers georganiseerd door sekswerkers
Die 2 punten zijn dus overeind gebleven na contact met alle betrokkenen en dat verbaast ons, omdat wij de commissie Sorgdrager met goede argumenten uit de praktijk hebben kunnen aantonen waarom dat geen goede plannen zijn en in de praktijk niet kan en zal werken.
Proeftuin 1. Legalisering van thuiswerk
Omdat de raamprostitutie op het Zandpad niet meer opengaat wil men wel meer legale sekswerkplekken daarvoor in de plaats en gaat men opeens het wiel opnieuw uitvinden, terwijl de huidige wetgeving al genoeg ruimte geeft voor het toestaan van legale sekswerkplekken. Heel simpel: Sta nieuwe locaties toe voor sekswerk door bestemmingsplan op geschikte panden toe te kennen en daar goede exploitanten een locatie met 10-15 werkplekken toe te kennen middels een vergunning waar zij vervolgens via opting-in en of kamerverhuur (voorbeeld kamerverhuur zie privehuisalmere.nl / smstudio-almere.nl) kunnen werken met de exploitant als poortwachter tegen ongewenste lieden als pooiers, loverboys, verkeerde vriendjes van sekswerkers, en die verder professioneel de locatie kunnen runnen m.b.t. marketing, ontvangst klanten, leiding richting de sekswerkers, naleven hygiëne GGD voorschriften, algemene veiligheid etc. Zoals dat nu ook goed gaat met de 2 bekende privehuizen in Utrecht. Maar dan op een locatie als een betaalbaar bedrijventerrein nabij uitvalswegen/snelweg, gratis voldoende parkeerruimte en geen overlast voor buurtbewoners, kinderen etc.
Thuiswerk wat nu plaats vindt, is voor ca 80-90% op adressen waar die sekswerkers zelf niet ingeschreven staan, veelal uit het Oostblok of Zuid Amerika komen en geen BSN nr hebben en vaak rondtrekken in Nederland zelf of meerdere Europese landen. Deze sekswerkers willen niet legaal werken en zullen zich bij legalisatie ook niet gaan aanmelden. Dus het probleem blijft. Er zullen een paar sekswerkers zich aanmelden zoals 2 in Lelystad, waarvan er direct 1 problemen kreeg toen ze bij de bank zich aanmeldde en ze geweigerd werd voor een bankrekning vanwege haar beroep…., de rest van de sekswerkers in Lelystad werken nog steeds bewust illegaal, ondanks de legalisatie van het thuiswerk in Lelystad enkele jaren geleden en in andere steden zie je ook deze tendens.
Laat staan dat handhaven lastig is qua personeelsgebrek en niet altijd gezien kan worden of dames wel volgens de regels alleen daar werken. Plus overlast voor de buurt, kinderen, verkeerd aanbellen van klanten, verkeerde lieden om die dames heen en onveiligheid van de sekswerker omdat ze traceerbaar is voor klanten, dieven, overvallers met verkeerde intenties, nog los van haar privacy probleem t.o.v. de buurt, kennissen, familie, vrienden.
Proeftuin 2. Twee panden met maximaal 15 werkplekken/kamers georganiseerd door sekswerkers
Sekswerkers verdienen hun geld door geven van sexuele diensten. Zij zijn niet thuis in het managen van een privehuis, club, kamerverhuurbedrijf waarin leiding nodig is om de sfeer tussen sekswerkers die elkaars concurrente zijn, goed te houden, marketing uit te voeren, contact met gemeente, instanties te onderhouden, onderhoud pand, douches, jacuzzi’s, elektra etc. etc te kunnen bijhouden, en vele andere facetten die bij het managen van een sekswerklocatie komen kijken. Die 2 nieuwe locaties zouden zelfs groter zijn dan de huidige 2 privehuizen in Utrecht. Daarbij is er veel verloop onder de sekswerkers wat dan qua managen van een locatie ondoenlijk maakt. Nog los van achtergrond, opleiding en eventueel wil en kunnen van de sekswerkers voor al deze werkzaamheden. In Amsterdam is het zogenaamde gemeentebordeel ook snel een groot fiasco geworden. Ook is het voor een locatie die georganiseerd wordt door sekswerkers, ondoenlijk om verkeerde lieden als pooiers, loverboys, foute vriendjes buiten de deur te houden en ook tegen gaan van drugs en of drankproblematiek door sekswerkers of klanten een onhaalbare kaart, wat een ervaren exploitant wel kan.
Waarom dus niet gewoon de huidige wet gebruiken en 2 goede locaties vinden samen met ervaren exploitanten die weten hoe je succesvol voor alle partijen zo’n locatie moet managen en die direct ook voor de veiligheid van de sekswerkers kan instaan? Tevens dan goed controleerbaar en de vergunningregels te handhaven door de Gemeente. Waarom het wiel op nieuw uitvinden wat vervolgens in de praktijk snel een lekke band zal opleveren. De realiteit is heel anders dan de theorie die bedacht is achter een ambtelijk bureau.
Zie hier ook reactie vanuit het veld op deze plannen.
De 2 proeftuinen die de commissie Sorgdrager voorstelt zal juist voor onveiligheid van sekswerkers zorgen, en overlast voor de omgeving. Het tegenovergestelde van het doel.
Directie Privehuis La Cloche
www.privehuislacloche.nl
tevens locaties in Amersfoort: www.privehuishod.nl en Almere: www.privehuisalmere.nl / www.smstudio-almere.nl